10 tunnin välilasku Panama Cityssä

Jos Tukholmaa ei lasketa, matkamme ensimmäinen etappi oli Panama City. Meillä oli 10 tunnin mittainen välilasku Panama Cityssä suunnitelma oli mallia spontaani. Totta kai Panaman kanavalla pitää käydä ja kuulemma vanhassa kaupungissa kannattaisi pistäytyä kahvilla.

panama canal

Välilasku Panama Cityssä alkoi ihanasti, kun trooppinen tuulahdus valtasi heti lentokentällä.

Olimme tuskin päässeet Tocumenin lentokentältä ulos, kun kimppuumme hyökkäsi lauma innokkaita taksikuskeja. He utelivat suunnitelmiamme, joita meillä ei siis sen suuremmin ollut. Jo tässä vaiheessa kaduin sitä, etten ollut opetellut edes alkeita espanjasta, sillä kaikki tuntuivat puhuvan vain espanjaa.

Lopulta löysimme taksikuskin, joka osasi englantia. Pienen tinkaamisen jälkeen päädyimme diiliin, jossa taksikuski veisi meitä neljän tunnin ajan läpi kaupungin nähtävyyksien. Hän pyysi alkuun 100 dollaria ja me suostuimme maksamaan 80 dollaria. Se on ilmeisen paljon paikalliseen hintatasoon nähden, mutta pitkistä lennoista väsyneinä ei jaksettu miettiä muita vaihtoehtoja sen kummemmin. Panamassa käyvät muuten dollarit maksuvälineenä.

panama

Kierros alkoi Miraflores Locksilta, eli Panaman kanavan matkailukeskuksesta, jonne oli lentokentältä matkaa noin 30 kilometriä.

Matkan aikana kuljettaja kertoi Panamassa olevan asukkaita vain vajaa 4 miljoonaa sekä Panaman itsenäistyneen vuonna 1821 Espanjasta ja 1903 Kolumbiasta. Kuljettajan työn lisäksi hän opetti englannin kielioppia paikallisille ja painotti englannin kielen osaamisen merkitystä.

Perillä Panaman kanavalla hän parkkeerasi Hiacen ja tuli mukaamme kierrokselle. Liput sisään maksoivat 15 dollaria henkilöltä, mikä sisälsi myös museokierroksen ja lyhyt elokuvan. Elokuva kannattaa käydä katsomassa, jos vierailee kanavalla. Siitä oppii paljon kanavan rakennusprosessista. Museokierroksella pääsi muun muossa ohjaamaan laivaa kanavassa, sekä mittaamaan kuinka paljon ihmisessä on vettä. Minussa taisi olla vettä 78%. Miraflores Locks on Tyynenmeren puoleinen pää Panaman kanavasta, jossa laivat siirtyvät kolmen sulun läpi joko kanavaan tai kanavasta ulos. Me satuimme paikalli juuri sopivasti, kun yksi laiva oli saapunut ensimmäiselle sululle.

välilasku Panama Cityssä

panaman kanava välilasku Panama Cityssä

Panaman kanavaa alkoivat rakentamaan ranskalaiset vuonna 1881.

He olivat rakentaneet myös Suezin kanavan vuonna 1869. Alkuperäinen ajatus oli rakentaa kanava merenpinnan tasoon, niin kuin Suezilla. Rakennusprojekti kohtasi kuitenkin monia haasteita. Työläisiä kuoli malariaan ja keltakuumeeseen, sekä rakennusonnettomuudet, vuoristoinen maasto ja runsaat sateet aiheuttivat liikaa ongelmia. Ranskalaiset joutuivat vetäytymään hankkeesta. Tämän jälkeen Yhdysvaltalaiset ottivat kanavan rakentamisen haltuunsa. Kävi ilmi, että olisi liian haastavaa rakentaa kanava merepinnan tasoon, joten kanava rakennettiin sulkujen avulla. Kanavaan rakennettiinkin kolmet sulut molempiin päihin kanavaa, jotka nostavat laivoja yhteensä 24 metriä merenpinnan yläpuolelle. Kukin sulku nostaa laivaa 8 metriä mentäessä kanavaan ja vastaavasti laskee 8 metriä poistuttaessa kanavasta. Keskelle Panamaa rakennettiin myöskin Gatúnin tekojärvi. Pitkän rakennusurakan ja 28 000 uhrin jälkeen kanava vihdoin valmistui vuonna 1914. Yhdysvallat hallinnoivat kanavaa 1999 vuoden loppuun asti, jonka jälkeen kanava siirtyi panamalaisten hallintaan. Panaman kanava on yhteensä noin 80 kilometriä pitkä ja ylitys kestää reilut 8 tuntia. Yritin udella kuljettajalta, kuinka paljon maksaa kanavan ylitys, mutta se kuulemma riippuu laivasta ja lastista. Wikipediasta katsoin myöhemmin, että keskimääräinen kanavamaksu olisi 54 000 dollaria.

Vuonna 2006 Panaman hallitus päätti aloittaa kanavan laajennuksen, jotta yhä suuremmat laivat pystyvät ylittämään kanavan. Aiemmin kanavasta mahtui enintään 33 metriä leveät Panamax-luokan rahtilaivat, mutta vuonna 2016 valmistuneen laajennuksen myötä kanavan leveys kasvoi 55 metriin. Laajennuksen ansiosta aiemman 5000 kontin sijaan voidaan nykyisin kuljettaa jopa 13 000 konttia kerralla. Laivat liikkuvat kanavassa omilla moottoreillaan. Kanavan edustalla näkyvät muulit ohjaavat laivaa.

panama kanava välilasku Panama Cityssä

Matka jatkui Amador Causewaylle. Onneksi Hiace oli ilmaistoitu, koska ulkona alkoi olla jo melkoisen paahtavaa. Panama Causeway on neljän kilomerin mittainen tieosuus, joka on rakennettu Panaman kanavasta louhitusta maa-aineksesta. Se yhdistää kaupungin ja Isla Flamencon saaret toisiinsa. Tieosuus oli ilmeisesti kunnostettu hiljan, sillä se erottui varsin modernina verraten muuhun kaupunkiin. Matkan varrella oli useita näköalapaikkoja, joista saa kauniita kuvia Panama Cityn pilvenpiirtäjistä. Ainakin hyvällä säällä.

välilasku Panama Cityssä

välilasku Panama Cityssä

Viimeisenä kierroksellamme ajelimme Casco Viejon, eli Panaman vanhan kaupungin läpi, joka vaikutti auton ikkunoista varsin viehättävältä paikalta. Harmiksemme hirveä rankkasade yllätti meidät, emmekä jääneet vanhaan kaupunkiin sen kummemmin tutustumaan. Matkalla vanhasta kaupungista takaisin lentokentällä ajoimme ohi uuden kaupungin pilvenpiirtäjien. Ne olivat todellisuudessa melko rähjäisiä ja epäsiistejä. Joku vertasi keskustelupalstoilla Panama Cityä Singaporeen, mutta sanoisin kaupungin muistuttavan enemmänkin Kuala Lumpuria pienellä jenkkitwistillä. Lentokentällä kiitimme kuskia ja riensimme Havannan lennollemme. Vitsit kuinka siisti välilasku Panama Cityssä seikkaillein!

Kuulisin mielelläni muidenkin kokemuksia Panamasta. Onko sullakin ollut pidempi välilasku Panama Cityssä? Näin lyhyessä ajassa ehti hyvin nähdä hieman kaupunkia ja kanavaa, mutten voi oikein sanoa päässeeni vielä tuossa ajassa nauttimaan paikallisesta tunnelmasta.

Panamasta matka jatkuikin hurmaavaan Kuubaan….


Moikataanko myös somessa?

Facebook: @korkkaritrinkassa

Instagram: @eveliinatyllinen

17 Comments

  • I am currently writing a paper that is very related to your content. I read your article and I have some questions. I would like to ask you. Can you answer me? I’ll keep an eye out for your reply. 20bet

  • Tämä oli kyllä mielenkiintoinen juttu sillä olemme suunnitelleet mieheni perheen kanssa reissua Panamaan. Toivottavasti se toteutuu pian. Jostain syystä kuvat eivät nyt ipadillä auenneet mutta täytyy katsoa ne myöhemmin uudelleen kun pääsen koneelle.

    • Eveliina

      Panama kannattaa! 🙂 Noi kuvat on yksi murhe ollut mulle viime viikkoina, joku päivä ne ei tunnu näkyvän, mutta seuraavana taas näkyy tekemättä mitään. Tarvitsee hieman kehittää mun teknistäosaamista……

  • Olettepa saaneet tehokkaasti käytettyä välilaskun! Tuo taksikuskien hyökkäys on kyllä inhottavaa 🙁 Meillä kävi sama Bahamalla heti maan kamaralle astuttuamme, varmaan kymmenisen taksikuskia agressiivisesti kommunikoiden ei ollut kovin kiva tapa saapua maahan. Onneksi saitte tinkastua tuosta hinnasta siivun pois.

    • Eveliina

      Joo tarvii kyllä myöntää, että siinä on äkkiä suomalainen karvat pystyssä kun kymmenen ihmistä pommittaa samaan aikaan kysymyksillä. 😀

  • Paljon miälenkiintost infoo, kiitos siitä! Toi on kyllä semmonen maa, jonne joskus on vielä päästävä itsekin.

    • Eveliina

      Kyl kannattaa! Haluan itsekin vielä palata paremmalla ajalla 🙂

  • Panamaan katselin lentoja nyt vuodenvaihteelle, mutta olivat sen verran suolaiset, että päätin siirtää nämä reissuhaaveet odottamaan tulevaisuuteen. Panamassa kiinnostaisi erityisesti sen surffirannat, rannikolta nimittäin pitäisi löytyä rentoja surffikyliä. 🙂 Ja onhan tuo Panaman kanava ehdottomasti näkemisen arvoinen!

    • Eveliina

      Oi surffikylät ovat lähes aina todellisia helmiä! Meidän stop over oli Copa Airlinesin, eiköhän useammankin päivän välilaskukin onnistuisi, jos haluaa yhdistää johonkin muuhun kohteeseen, kuten Kuubaan esimerkiksi. 🙂 Panaman kanava oli kyllä erittäin mielenkiintoinen kohde!

  • Olipas tehokas välilasku Panamaan. Tuo on oikea tapa käydä paikallisia paikkoja läpi lyhyessä ajassa. 😊 Tällaisten lyhyet välilaskut lentojen välillä on hyvin hyödynnettävissä, jotta pääsee vähän maahan sisälle. Toisaalta stop over:it menevät täysin silloin vain maabongaukseksi eikä paikalliseen meininkiin pääse kunnolla sisälle. Panamassa on upea saaristo, joka kannattaa joskus käydä katsastamassa. 😉

    • Eveliina

      Olen samaa mieltä, että tuon stopin jälkeen ei tosiaan voi sanoa tietävänsä maasta ja sen kulttuurista juuri mitään, mutta pääsee näkemään nopeasti kohteen päätärpit! Saaristo kiehoisi minuakin!

  • Panaman kanava olisi kiva nähdä, mutta muuten en ole Panamasta reissukohteena haaveillut. Se näköjään sopii hyvin stop over -kohteeksi. Aika jäätävä tuo kanavamaksu 🙂

    • Eveliina

      Copa airlines järjestää noita Stop over lentoja Panamaan, jos saman tyyppinen kierros kiinnostaa. Oli kyllä mielenkiintoinen stoppi matkan varrella. Tuo kanavamaksu oli tosiaan Wikipedian tietoa, etten osaa sen luotettavuuteen sanoa sen enempää. Kova hinta joka tapauksessa. Ei se tosin ilmaista ole kiertääkään koko mannerta..

      Oli todella kiva nähdä sinua tiistaina! 🙂

  • Oikea valinta lyhyelle Panaman vierailulle – onhan tuo taatusti maan merkittävin nähtävyys! Itsestäni aikoinaan oli aika jännä nähdä miten vähän laivan ja kanavan reunan väliin jäi tilaa ja auttoi ymmärtämään, että tosiaan kanava alkaa olla isoille laivoille liian pieni.

    • Eveliina

      Kanava oli ehdottomasti näkemisen arvoinen ja kuinka opettavainen se kierros olikaan! Panamassa olisi varmasti paljon muutakin nähtävää, mutta tuossa ajassa ei oikein ihmeitä ehtinyt.

  • Selailin jossain vaiheessa karibianristeilyjä ja mietin, millainen Panama olisi ja mitä siellä ehtisi nähdä yhdessä päivässä. Kiitos siis tästä katsauksesta 🙂

    • Eveliina

      Hyvä jos oli apua 🙂 Varmasti ehtisi enemmänkin touhuumaan päivän aikana. Meillä satoi koko loppupäivän niin palattiin vähän turhan ajoissa kentälle.

Vastaa

Eveliina

Writer & Blogger

Scroll to Top