Saariston rengastie telttaillen keväällä – autolla Houtskariin ja takaisin

Pääsiäisvapaat pääsivät jälleen tänä vuonnakin yllättämään. Tavanomaisesti haikailin toki jonkin pidemmän reissun perään, mutta mahdolliset liikkumisrajoitukset kummittelivat takaraivossa. Eipä toki kauan, ne uhat enää siinä kohdin paljoa mieltä painaneet, kun keksin: Saariston rengastie – aivan täydellinen kohde kun ei tarvisisi poistua edes maakunnasta. Olin ehtinyt ihastumaan Turun saaristoon ihan täysillä aiempien kesien purjehdusreissuilla, mutta Saariston rengastietä en ollut koskaan mennyt ympäri.

Eipä menty ympäri tälläkään kertaa. Ensimmäinen idea oli ajaa autolla Saariston rengastie ympäri ja telttailla. Haave Rengastien ympäriajosta kariutui nopeasti, koska rengastie ei ollutkaan vielä auki. Houtskarin Mossalasta Iniön Daleniin kulkeva lautta onkin toiminnassa ainoastaan kesäsesongilla, joka alkaa toukokuun puolivälissä. No eipä siinä, ajellaan sitten niin pitkälle kuin päästään ja tullaan samaan reittiä takaisin.

Melkoiset varustekarkelotkin saatiin pystyyn juuri ennen lähtöä. Meillä ei juuri omia retkeilyvarusteita ole, koska en oikein osaa haluta omistaa kausittaisia tavaroita kaapit notkollaan. Huvittavinta tästä tekee sen, että tiedostan hyvien ja laadukkaiden välineiden kestävän vuosia, mutta silti meillä kaapissa koreilee kirppislöytöteltta, joka ei lupaa pitää vettä juuri kuusenoksaa paremmin. Onneksi tuo teltta ei päässyt näyttämään ominaisuuksiaan saariston puuskissa, kun saatiin ystävältä lainaksi ihan mahtava teltta ja kaasutrangia. Melkein ostettiin jo oma trangia ennen tätä, mutta en ollut vakuuttunut siitä, että partioajoilta tuttu spriipoltin olisi myyjän mukaan parempi vaihtaa kaasupolttimeen ja koko laite jäi valinnan vaikeuksien vuoksi ostamatta. Jos nyt menisin uudemman kerran trangiaostoksille, niin katselisin ainoastaan kaasukeittimiä. Niillä liekkiä pystyi helpommin säätelemään ja se vain tuntui nopeammalta. Mikä parasta, ei litkuilla läträämistä, jee.

Saariston rengastie teltalla
kaasivuori, saariston rengastie, turun saaristo, nauvo
saariston rengastie

Ensimmäinen yö teltassa Nauvon Kaasivuorella, miten käy unien yöpakkasilla?

Torstai-iltana lähdimme ajamaan Turusta Nauvoon kilpaa auringonlaskun kanssa. Olin kerran aiemmin käynyt Nauvon Kaasavuorella ihastelemassa maisemia kauas horisonttiin ja se tuntui tarpeeksi tutulta metsältä leiriytyä. Kaasavuoren viereinen Parolabackenin parkkipaikka oli kuitenkin suljettu puomilla ja autolle ei meinattu millään löytää mitään järkevään paikkaa. Lopulta se jäi pienemmän tienvarrelle, josta taitoimme jalan sen pari kilometriä Kaasivuoren kalliolle. Joku fiksu olisi varmaan harjoitellut uuden lainateltan kokoamista kotona etukäteen, mutta olihan se nyt paljon jännittävämpi tehdä ensimmäistä kertaa pilkkopimeässä taskulampun valossa. Viking Gracen valot näkyivät horisontissa, kun puuhastelimme telttakeppien kanssa.

Iltaruoka trangialla, nuotio ja tähtitaivas peittelivät ihan todella sikeään uneen teltassa. Olin myös varma herääväni todella aikaisin, mutta kyllä se jotain lähempänä puoltapäivää lopulta oli, kun heräsin parin muun retkeilijän riemunkiljahduksiin Kaasivuoren upeista maisemista. Monen tavoin olin itsekin hieman epäileväinen sen suhteen, kuinka luonnossa tarkenee nukkua yöpakkasilla, varsinkin kun saaristossa tuulee tunnetusti paljon. Onneksi 20-vuotta jo palvellut untuvamakuupussi piti edelleen varpaat öisinkin lämpimänä, mutta toki kävi myös tuuri tyynien ja kuivien säiden puolesta. Öisin ei tainnut mennä kuin muutaman asteen pakkasen puolelle.

Pakkasimme leirin ja aamupalan jälkeen hyppäsimme taas autoon.

Kaasivuori – päiväretki Nauvon korkeimmalle vuorelle

Houtskarin Borgberg ja säikähdys avotulen vaarasta

Nauvossa ja Korppoossa kävimme vierasvenesatamissa muistelemassa railakkaita juhannusmuistoja muutaman vuoden takaa, ennen kuin jatkoimme lautalle Houtskarille. Ajattelimme, että ajaisimme Mossalaan saakka, jossa voisimme ihan leirintäalueella yöpyä seuraavan yön. Varaisimme saunan ja pelaisimme tuulta vastaan yhdessä frisbeegolffia heidän radallaan, mikä taitaa olla saariston ainoita. Facebook vakuutti paikan olevan aina auki, mutta kun perillä soitettiin respan ovessa olevaan numeroon, josko voisimme jäädä teltta yöksi, niin vastaukseksi tuli kaikkea mahdollista epäsuoraa kangertelua, mistä rivien välistä paistoi se, ettei yöpyminen nyt olisi toivottua. Pihassa oli jokunen asuntoauto ehkä omin luvin, joten olin vähän ihmeissäni. Päätös lähteä muualle oli lopulta helppo, jos kerta sai valita oman rauhan ja palveluttoman tuulisen karavaanialueen välillä.

Saariston rengastielle löysin hyviä vinkkejä Partioaitan-artikkelista, josta löysin myös vihjeen Borgbergin näköalatornista. Sinne ei ollut Mossalasta kovin pitkä matka ja lisäksi siellä olisi luultavasti valmis nuotiopaikka, koska olen aika turhantarkka siitä, mihin nuotion uskaltaa tehdä. Borgbergin näköalatornille ei ollut parkkipaikalta matkaa kuin 50 metriä, mutta en suosittele jyrkän nousun vuoksi sinne kiipeämistä jos polvet yhtään tutisevat. Surumielistä tervetulosanomaa matkalla huipulle toistaa mustaksi palaneet puut ja risut ympärillä. Kyltti paljastaa savukkeesta syttyneen metsäpalon aiheuttaneen tuhoja täällä jokin aika sitten.

Lukuvinkki: Kaukokaipuu – Metsäpalovaroitus: Tulenteko ja nuotio metsäpalovaroituksen aikaan

Kallioiden suojiin pystytimme teltan edellisillasta huomattavasti viisastuneena jo päiväsaikaan. Kiipesimme Borgbergin näköalatorniin ja katselimme maisemia kauas saaristoon. Sytytimme nuotion, kokosimme trangian ja odotimme rauhassa tähtitaivasta saapuvaksi. Retkiastiat pyyhimme talouspaperilla puhtaaksi, kotona ehtii sitten tiskaamaan huolellisemmin. Uni maistui vielä paremmin kuin edellisenä yönä. Pakkasimme tavarat ja ajoimme samaa reittiä kotiin päin. Oli jo ikävä suihkua.

Borgbergin näköalatornin sijainti

saariston rengastie, turun saaristo, borgberg
Borgbergin näköalatorni
borgberg näköalatorni, houtskari, saariston rengastie

Saariston rengastie – kuinka liikkua?

Autolla, pyörällä, bussilla tai vaikka kävellen.

Huolimatta siitä, että jonkin verran olen aiemmin Turun saaristossa purjehtinut ja muutamia kertoja autoillutkin, niin jouduin etsimään aika paljon tietoa eri lähteistä matkan aikana. Saavutettavuus on ollut pitkään jo Turun saariston yksi haaste. Lisäksi yksittäisten matkailutoimijoiden voimia ei ole oikein onnistuttu yhdistämään niin, että kokonaisuus olisi jotenkin helposti ymmärrettävissä ulkopaikkakuntalaisille kuin kansainvälisille vierailijoille. Archipelago access -hanke pyrkii yhdistämään Turun ja Tukholman välistä saaristoa edistäen selkeämpää kokonaisuutta matkailijoille. Kuitenkin, olen myös kuullut spekulointeja siitä, ettei osa saariston asukkaista hirveästi välittäisi matkailijoista.

Saariston rengastien voi kiertää kumpaankin suuntaan, silloin kun reitti on kokonaisuudessaan auki. Kokonaisuudessaan matka on noin 250 kilometriä. Vuonna 2021 rengastie on auki 14.5-29.8. Monet tuntuvat pyöräilevän, mutta matkaa voi taittaa myös autolla, miksei vaeltaenkin. On myös ihan mahtavaa, että bussillakin pääsee kulkemaan: saaristobussi ajaa Nauvosta Mossalaan saakka.

Saariston rengastie ei ole ainoa reitti Turun saaristossa. Sain itse yllättyä viime kesänä kuullessani, että Ahvenanmaalle voi ajaa Turun saaristoa pitkin. Nyt olin ehtinyt sen jo unohtaa, kunnes Galtbyn satamassa Korppoossa oli lautta valmiina lähtöön Ahvenanmaalle ja toinen Houtskarille. Saariston Ympäri-reitti alkoi heti houkuttelemaan, vaikka sen reitin yhteysalukset jonkin verran maksavatkin.

Visit Parainen: Saariston rengastie

Rengastie.fi

Kuva: Rengastie.fi

Turun saariston lossiaikataulut – ei ennakkovarausta

Saariston rengastie on ehkä helpommin saavutettavissa, kuin mitä ehkä tulisi ajatelleeksi. Pirteän keltaisiin losseihin voi ajaa ihan kevein mielin sisään täyttämättä etukäteen mitään lomakkeita tai ennakkovarauksia. Tuskin ottaisivat sellaisia edes vastaan. Paraisten, Nauvon ja Korppoon väleillä losseja kulkee tiehästi, mutta Houtskarin lossit saattavat pitää pidempiä taukoja, niiden aikataulu kannattaa tarkistaa etukäteen. Suurin osa losseista Saariston rengastiellä on ilmaisia, ainoastaan Mossalan ja Dalenin välinen lautta maksaa hiukan.

Lossiaikataulu; lautta.net

Tiesiks muuten, mikä on lautan ja lossin ero?

Keltaisten lossien ja lautta-alusten ero kulkee vaijerissa: lossi kulkee ohjausvaijeria pitkin ja lautta-alus on vapaasti ohjattavissa.

Finferries

Turun saaristo on matkakohteena kyllä ihan mieletön, erityisesti kesällä. Saaristossa melkein unohtaa olevansa edes Suomessa. Kaksi yötä metsässä oli kyllä kaikin puolin virkistävää. Kuinka olin voinut unohtaa, miten hyvältä tuntuu mennä iltanuotiolta tähtien tuijottelun kautta telttaan yöksi ja herätä linnunlauluun keittämään aamukahvia trangialla?

Seuraavaksi haluaisin lähteä tutustumaan Saaristomeren kansallispuistoon.

Utelias turkulainen seikkailija, joka matkoilla pakollisten nähtävyyksien sijaan rakastaa löytää luontokohteita, joissa voi tuntea kunnolla elävänsä. Vapaus, adrenaliinikiksit ja käsilläkävely viehättävät. Ihanaa, että olet löytänyt tänne, toivottavasti viihdyt!

1 Comment

Vastaa